Wat is kattenaids en kattenleukemie

Stichting Kattenbos , een permanente opvang voor o.a. katten met aids en leukemie

Freddy , katertje met aids en hartprolemen.

Stichting Kattenbos is een permanente opvang voor katten die o.a. door chronische medische problemen niet meer door de reguliere opvangen bemiddeld kunnen worden.  Zoals bijvoorbeeld katten met aids en/of leukemie.

Omdat deze katten nog heel lang een kat waardig leven kunnen leiden doet Stichting Kattenbos er alles aan om dat ook mogelijk te maken.  Een regelmatig en stressloos leven met goede voeding is heel belangrijk maar ook medicijnen om het immuunsysteem op peil te houden , spelen een belangrijke rol.

Deze medicijnen zijn echter erg duur.  Maar omdat wij door de jaren heen zeer goede resultaten hebben gezien met deze medicijnen willen we ook iedere kat die het nodig heeft , dit medicijn  kunnen geven.

Daarom hebben we een Katten Aids en Leukemie Fonds opgericht speciaal om altijd dit medicijn te kunnen kopen en toedienen.

U kunt een bijdrage - alles is welkom - storten op  :

NL43 INGB 0000 264 929  onder vermeling van : Fonds

Graag Uw naam en email vermelden zodat we U kunnen bedanken.

En ook graag vermelden of Uw naam vermeld mag worden op de lijst van giften die gepubliceerd wordt op de subpagina van deze pagina.

Aids en Leukemie Fonds

Bailey , jonge kater met aids
Wat is kattenaids ?
Officieel ,   Feline Immunodeficiency Virus      FIV
Kattenaids is een relatief nieuw ontdekte ziekte die misschien wel al langer voorkwam maar pas in 1986 in Californië werd ontdekt. Rond die tijd kreeg een nieuwe ontdekte ziekte bij de mens de naam Aids en helaas is deze naam ook aan deze nieuwe ziekte bij katten gegeven.
Kattenaids en mensen aids zijn geheel verschillende virus ziektes , de mens kan de kat niet besmetten en de kat kan noch de mens , noch enig ander diersoort , besmetten.
De enige overeenkomsten die beide ziektes hebben , is het verloop ervan en het feit dat de besmetting via het bloed gaat.
Het wordt dus niet verspreid via voedsel , waterbakken , knuffelen of spelen.
Het virus zit weliswaar ook in het speeksel maar kan zich niet via de bek en maag verspreiden , het heeft echt een bloedbaan nodig om te infecteren.   Een bijtwond dus !!!
En als een geïnfecteerde kat een slecht gebit heeft - wat meestal wat bloederig is - is een besmetting via een bijtwond , onvermijdelijk.
Het FIV virus is een zogenaamd langzaam virus met 4 ( soms 5 ) stadia en eigenlijk is stadium 1 t/m 3 vergelijkbaar met het HIV virus en  stadium 4 , 5 pas het aids stadium.
Dat betekend dat een kat na besmet te zijn met het virus in de eerste 3 stadia lichte ziekte verschijnselen kan hebben die bijna nooit als een FIV besmetting herkend worden , vooral omdat deze verschijnselen , zoals lichte verkoudheid niet snel als iets ernstigs gezien wordt.
Meestal wordt er pas getest als ze in stadium 4 of 5 zitten. De kat is ziek , de dierenarts kan niet echt iets vinden en dan komt de vraag of er getest mag worden op FIV/Leukemie ( zitten in 1 snaptest) en als de test dan positief aangeeft , is de vraag , wat nu ?
Stadium 5 is echt het eindstadium. Verschillende verschijnselen kunnen voor komen. Trillen , rondjes draaien , epileptische aanvallen , uitdroging , niet meer reageren op medicijnen , niet meer zelf willen eten  , het zijn allemaal tekenen dat het hele immuun systeem is uitgevallen en een dierenarts zal adviseren de kat verder lijden te besparen en te euthanaseren.

Bij stadium 4 reageren katten meestal wel op de medicijnen , zoals antibiotica als ze koorts hebben , een druppelinfuus van 3 dagen bij de dierenarts en bij ons krijgen ze dan een kuur Interferon. Het is een hele dure kuur van 5 dagen en gaat ook nog op gewicht waardoor het voor een zware kat duurder is dan voor een kat met minder gewicht , maar wij hebben er zeer goede ervaringen mee en na zo'n kuur kan de kat nog een hele tijd een normaal leven lijden.

Ideaal is natuurlijk als je in stadium 3 deze kuur geeft , dan stel je stadium 4 nog een hele tijd uit. Maar natuurlijk weet niemand exact of het 3 of 4 is dus het is altijd de moeite waard om de kuur te geven.
Prins Jobje , broertje van Bailey , heeft ook aids.

Waar moet je op letten.

Let goed op het gebit van uw kat !!!
Eigenlijk hebben 100% van de katten met FIV en leukemie een slecht gebit , wat niet wil zeggen dat alle katten met een slecht gebit ook FIV of leukemie hebben.

Maar het is zeker aan te bevelen dat als uw kat een slecht gebit heeft hem of haar eerst te laten testen op FIV.
Heeft de kat inderdaad FIV dan is het zaak zo snel mogelijk alle slechte elementen te laten verwijderen.

Hoe langer je wacht , hoe slechter de weerstand en de gezondheidstoestand van de kat wordt.

Een aantal katten met aids krijgt verdikkingen ( bulten) op diverse plaatsen maar meestal op de poten of bij de tenen. Dit is een bekend verschijnsel bij kattenaids.  Laat , voor Uw dierenarts het weg wil gaan snijden , eerst een test doen op aids en leukemie.

En eigenlijk moet de kat vóór de operatie al beginnen met het - door ons gebruikte medicijn -  Interferon.  Naar deze kuur en het schema van toediening , kan altijd bij ons of onze dierenarts geïnformeerd  worden !!!

Eigenlijk geldt altijd dat , als U met Uw kat naar de dierenarts gaat om wat voor reden dan ook en uw dierenarts kan geen echte oorzaak vinden , het beter is altijd het bloed te laten onderzoeken op suikerziekte , schildklier functie , nierfuncties én een snaptest voor aids en leukemie.

Hoe kan FIV en leukemie voorkomen worden bij Uw kat ?

Laat een kitten zo vroeg mogelijk castreren !!!

(Steriliseren heet tegenwoordig ook castreren).
Dat kan meestal al vanaf 3 maanden.

Vroegcastratie voorkomt heel veel problemen !!
Bij poezen de ongewenste nestjes ( ze kunnen al met 6 maanden zwanger worden en dat is niet echt gezond want het zijn zelf nog pubers) , baarmoederkanker , melklijsttumoren én poezen zijn liever als ze nog nooit een nestje gehad hebben. Dat is logisch , een moederpoes ontwikkeld beschermgedrag en veel poezen houden dat gedrag de rest van hun leven.

En bij katers voorkomt het het vechtgedrag , wat hormonaal bepaald is en wat de overdracht van kattenaids tot gevolg kan hebben.

Denny , heeft aids

Katers die buiten komen zouden allemaal zonder pardon gecastreerd moeten worden.

Ongecastreerd zijn ze een potentieel gevaar voor alle andere poezen en katers.

Gecastreerd zijn het de liefste katten die je je maar kunt wensen.

Niet meer geregeerd door de voortplantingshormonen randen ze geen poezen - geholpen en niet geholpen - meer aan , vechten niet meer met andere katers en de besmetting van bloed op bloed sterft langzaam uit.

Zorro , kater met aids

Feline leukemievirus (FeLV) en Feline Immunodeficiëntie Virus (FIV) zijn twee van de belangrijkste infectieziekten bij katten wereldwijd.

Er zijn veel misverstanden over deze ziekten. Ongelooflijk dat in deze tijd, sommige dierenartsen nog steeds aanbevelen om katten die positief testen te laten euthanaseren.  Dat is echt volslagen overbodig , mits de kat gecastreerd is of wordt !!!