Dagboek

Marekje geboren 24-5-2004

Marekje werd hier gebracht door iemand die eigenlijk scharreleieren ging kopen bij een scharreleieren bedrijf. De kippen zagen er goed uit maar de rondom lopende katten hadden allemaal niesziekte óf ooit gehad , te zien aan de diverse verdwenen oogjes e.d. In plaats van eieren te kopen vroeg de persoon aan de eigenaar van het bedrijf hoe dat zat met al die zieke katten en waarom ze niet verzorgt werden. Het verbijsterende antwoord was , "Ach het zijn allemaal aanloop katten wij hebben er verder niets mee te maken ". De persoon waagde nog 1 poging. "Zorgen al deze 'aanloop katten ' er niet ook voor dat de muizen en ratten hier allemaal opgeruimd worden ? Want waar kippenvoer is , daar zijn muizen ook altijd talrijk aanwezig."

Ja  , dat was wel zo erkende de eigenaar , maar toch , het was verder niet zijn probleem. De onthutste persoon zag in een hoekje een doodziek kitten liggen en vroeg of die mee mocht dan kon het verzorgd worden. Schouderophalend zei de eigenaar dat de persoon dat zelf maar moest weten.  Zonder eieren maar met een doodziek kitten kwam de persoon met het katje bij ons , doorgestuurd door een dierenarts die het een hopeloos geval vond waar alleen 24 uurs verzorging nog kans op overleven zou geven en dat kon hij niet bieden.   Het was weekend !
Vanwege de besmettelijkheid van niesziekte voor andere katten moest Marekje naar een andere ruimte maar gelukkig was het erg mooi weer dat jaar , zodat hij iedere dag naar buiten kon.

En zo zat Xena met oppas in het ene gedeelte van het bos en Marek met oppas in een ander gedeelte.
We hebben elkaar erg weinig gezien die zomer !
De oogjes van Marek waren helemaal verdwenen in een enorme ontsteking. Eigenlijk wisten we helemaal niet of hij nog wel oogjes had zó opgezet was dat hele gebied. Vele malen per dag zalven zou genezing moeten geven maar er kwam geen enkele verbetering. De universiteit Utrecht had Interferon oogdruppels en dat zou nog kunnen helpen hoopten wij. Dat spul moest echter diepgevroren blijven dus kon niet op de post. Gelukkig kende onze dierenarts iemand die die kant op moest en het wel op wilde halen en bevroren en wel bij ons af wilde leveren. En zo begonnen we aan de Interferon behandeling.

En toen , eindelijk slonk de zwelling en kwamen er zeer aangetaste oogjes tevoorschijn.  Eigenlijk had ik nooit gedacht dat de schade aan die oogjes ooit zou kunnen herstellen , ze zagen eruit als een aangetast schilderij (craquelé) alsof er allemaal barstjes in de ogen zaten. Het is denk ik toch helemaal aan die Interferon te danken dat ook die barstjes in de ogen langzaam maar zeker verdwenen en er een paar schitterende ogen tevoorschijn kwamen. Van de niesziekte genas hij gelukkig ook dankzij medicijnen , alleen blijft Marekje steeds zwarte afscheiding rondom de ogen houden doordat de afvoerbuisjes van de traanklieren aangetast zijn. Het iedere dag weer schoonmaken vind Marekje een verschrikking en hij probeert dat dan ook steeds te ontlopen.

De persoon die Marekje meegenomen had heeft een klacht bij de inspectie van de DB ingediend tegen het Biologische scharreleieren bedrijf maar die zijn niet eens gaan kijken. Zelf heb ik het aangemeld bij de inspectie van de Sophia Vereniging.
Die inspecteur is naar het bedrijf gegaan maar stuitte tegen een muur van onwil omdat het hun eigen katten niet waren. En juist om die reden bood de Sophia Vereniging aan de hele katten populatie te vangen  , te steriliseren en te castreren en de zieke dieren te behandelen op kosten van de Sophia Vereniging. Maar daar was dan wel toestemming voor nodig van de eigenaar omdat ze op eigen terrein gevangen moesten worden. En die toestemming werd niet gegeven.
En dan houdt onze wetgeving dus op !!
O ja , eieren eten we maar helemaal niet meer want je weet maar nooit welk bijkomend dierenleed daar weer aan vast zit.
Een heel enkele keer krijgen we een paar eitjes van 1 van onze vrijwilligsters , zij heeft scharrelkipjes die lekker rondlopen tussen haar goed verzorgde katten.

marina von nordheim | Antwoord 13.01.2011 08.11

Vreemde mensen zijn er toch op aarde, ze leven van de dieren maar hebben helemaal niets voor die dieren over!

Annnet | Antwoord 12.05.2010 23.38

Door jullie fantastische zorg is Marekje een prachtkat geworden!

wat een geluk dat hij deze kans heeft gekregen!