2005

Xena geniet volop van het leven. Haar doofheid geeft wel wat problemen. Ze schrikt vreselijk als wij of andere katten ineens in haar blikveld komen. Die schrik is niet snel over. Dit eerste jaar kon ze uren lang panisch rondrennen en was ze onbenaderbaar.
Gelukkig is het terrein helemaal omheind dus ze kon niet zoek raken of andere nare dingen.  En wij waren gelukkig al heel snel begonnen om met haar in gebarentaal te communiceren. Dat was eigenlijk ook de enige manier om haar weer enigszins gerust te stellen en een einde te maken aan haar paniek aanvallen.

Maar ze moest ons dan wel in haar blikveld hebben en dat lukte niet als ze ineens zo'n paniekaanval had , eigenlijk was dan alles wat ze zag eng. Pas als ze een beetje uitgeraasd was en even ging uitrusten konden we haar aandacht vangen en met gebaren proberen haar tot rust te brengen.

We zijn er nooit achtergekomen wat deze paniekaanvallen precies veroorzaakten noch wat het was.
In de loop der jaren is het wat minder heftig geworden maar nog steeds kan ze in paniek raken en dan lijkt het alsof ze ons niet herkend. Maar dat duurt gelukkig steeds korter en het gebaar waarmee we haar altijd proberen gerust te stellen werkt nog steeds erg goed.

Nou is het niet zo dat Xena een bangig doetje is. Integendeel. Ze kan uitbundig spelen en in bomen klimmen en het toppunt van de dag is het rondrijden op de kar. Omdat het hier nogal afstanden zijn worden boodschappen en vooral natuurlijk hun voer , op een kar geladen om naar de plaats van bestemming te gaan. Bovenop dat alles staat dan Xena en het rondrijden kan haar niet hard genoeg gaan.

En ook binnen bemoeide ze zich graag met van alles en nog wat.
En dan schijnt de leukste plek een vergiet te zijn.

Buiten moet ze heel goed opletten of wij niet aan een project beginnen want Xena is dol op projecten. Hoe meer hier ge- en verbouwd wordt , hoe liever het haar is.
Dan is ze ineens nergens bang voor en werkelijk niet weg te slaan bij de bezigheden. Wat natuurlijk gevaarlijk kan zijn omdat ze niets hoort dus  krijgt iedereen hele duidelijke instructies wat wel en niet kan als Xena in de buurt is.

Project 2010

Gelukkig was er dit jaar weer een flink project voor Xena.
Van het begin tot het eind heeft ze de werkzaamheden gevolgd en Harry van goede raad voorzien. Daarom was hij dit jaar ook zo snel klaar !!
Alleen de afwijkende nok van het dak gaf wat problemen. Het was een andere uitvoering dan vorig jaar en Xena moet duidelijk goed nadenken welk advies ze Harry kan geven om dat probleem op te lossen.

meer, zij testen de katten en fokken niet door met afwijkingen. Maar ja , die katten zijn natuurlijk duurder dan de koopjes op Marktplaats !! En zo houden we de